Z Jeruzaléma do Kladna a Českých Budějovic
Ve dnech 20. a 21. ledna 2014 se uskutečnily v rámci projektu Světlo paměti dva informačně cenné vzdělávací semináře pro pedagogy. První se konal v aule Střední zdravotnické školy a Vyšší školy zdravotnické v Kladně, druhý pak v prostorách Gymnázia Česká a Olympijských nadějí v Českých Budějovicích. Oba semináře vedla odborná pracovnice Mezinárodní školy pro výuku o holocaustu při památníku Jad Va-šem paní magistra Miriam Mouryc, která neváhala vážit svou cestu až z Jeruzaléma!
S Miriam Mouryc jsme navázali dlouhodobou spolupráci již v rámci projektu Centra vzdělávání a dialogu, při kterém došlo k odbornému vyškolení mnoha našich lektorů působících na českých základních a středních školách. Nyní jsme spolupráci ještě prohloubili a zaměřili se na další vzdělávání pedagogických pracovníků, zejména učitelů dějepisu, českého jazyka a literatury, občanské nauky a výtvarné výchovy. Společným cílem české pobočky Mezinárodního křesťanského velvyslanectví Jeruzalém a Mezinárodní školy pro výuku o holocaustu při Jad Va-šem je zpřístupnit širokému spektru českých pedagogů nejnovější metodiku, vzdělávací materiály a příklady dobré praxe v oblasti výuky o holocaustu tak, aby se čeští učitelé výuky tohoto těžkého tématu nemuseli obávat.
Proto jsme v rámci seminářů dali prostor dvěma českým učitelům, kteří se touto problematikou již několik let intenzivně zabývají, a jsou zároveň absolventy speciálního vzdělávacího týdenního semináře konaného v prostorách památníku Jad Va-šem v Jeruzalémě.
V Kladně jsme o spolupráci požádali paní magistru Šárku Vaňáskovou, která si připravila vzorovou hodinu se žáky druhého ročníku denního studia oboru Zdravotnický asistent. Během této vyučovací hodiny bylo velmi inspirativní sledovat osobní zapojení studentů, jejich vzájemnou diskusi i přemýšlení nad problematikou z pozice budoucích pracovníků ve zdravotnictví. Velmi kvalitně působily i výsledné prezentace, při kterých jsme byli seznámeni s výsledky konkrétně zadaných úkolů. Studenti pracovali ve skupinách se vzdělávacím materiálem známým jako Osvětimské album, který obsahuje jak autentický obrazový materiál, tak množství textových výpovědí pamětníků.
Paní učitelce Vaňáskové patří velký dík za vynikající příklad toho, že i na odborných středních školách lze přes nedostatečnou časovou dotaci kvalitně vyučovat moderní dějiny. Ještě dodám, že tato milá paní učitelka společně s ICEJ již pátým rokem organizuje pro vybrané žáky vzdělávací exkurze do Osvětimi v rámci projektu Pochod živých. Mnozí ze žáků, kteří byli v minulých letech v tomto projektu zapojeni, hovoří o tom, že to byl jejich nejsilnější životní zážitek…
Poděkování patří také vedení SZŠ a VOŠZ Kladno, které dlouhodobě podporuje projektovou činnost zaměřenou na primární prevenci a poskytlo pro konání semináře velmi důstojné podmínky.
V Českých Budějovicích jsme se obrátili na pana magistra Martina Štoudka, který si připravil vzorovou hodinu se žáky dějepisného semináře. K našemu milému překvapení zvolil velmi originální způsob práce. Žáky rozdělil do šesti skupin a každé skupině poskytl jako pracovní pomůcku dotykový tablet s přístupem k internetu. Poté všechny přítomné seznámil s obsahem Osvětimského alba a věnoval se problematice fotografie jako historického dokumentu. Bylo názorně ukázáno, jak pečlivě je potřeba s fotografiemi zacházet. Fotografie jsou velmi často subjektivní, neúplné a manipulovatelné. Proto se při výkladu dějin musí kombinovat s dalšími zdroji pro dosažení úplného obrazu. V tomto případě byly fotografie z alba doplněny o autentická svědectví přeživších i zaznamenané písemné zprávy těch, kteří nacistické vyvražďování nepřežili. Žáci měli za úkol ve skupinách zpracovávat zadané úkoly a formou rozboru fotografií, výpovědí a textů nás seznámit s výsledky svého bádání.
Opět se sluší poděkovat nejen panu magistru Štoudkovi za perfektní příklad dobré praxe, ale i celému vedení gymnázia, které poskytlo prostor pro konání semináře i návazného kulatého stolu. Na něm jsme mohli slyšet fundovanou přednášku pana magistra Petra Lhotky o předsudcích proti Romům v minulosti i současnosti.
Obě setkání s učiteli pod vedením Miriam Mouryc byla velmi přínosná, o čemž svědčí nejen okamžité reakce přítomných pedagogů, ale i jejich dodatečné ohlasy. Naše největší poděkování tedy posíláme do Jeruzaléma!
Radek Hejret
regionální koordinátor projektu Světlo paměti