SVĚTLO PAMĚTI
Pro školní rok 2024/25 byl vyhlášen již šestnáctý ročník projektu primární prevence antisemitismu, xenofobie a rasismu Světlo paměti. Tento projekt organizuje česká pobočka Mezinárodního křesťanského velvyslanectví Jeruzalém (ICEJ ČR) ve spolupráci s Mezinárodní školou studia o holocaustu při muzeu Jad Va-šem v Izraeli a Terezínskou iniciativou, organizací sdružující žijící pamětníky hrůz holocaustu. V letech 2009–2012 získal projekt Světlo paměti podporu Evropského sociálního fondu prostřednictvím MŠMT v rámci OPVK pod názvem „Centra vzdělávání a dialogu“.
CÍL PROJEKTU
Cílem celého projektu je zvýšit u mladé české populace povědomí o závažnosti rasových předsudků a mechanismech jejich vzniku a působit tak preventivně proti výskytu rizikového chování a extremismu ve společnosti.
ZVOLENÁ METODA
Na příkladu holocaustu – konkrétní historické události – se žáci interaktivní formou během vzdělávacích aktivit dozvědí o tom, jak strašlivé důsledky mělo uplatňování rasistické ideologie v praxi. Jsou vedeni k tomu, aby o tomto nebezpečí samostatně uvažovali a naučili se citlivosti na projevy předsudku, rasismu, antisemitismu, xenofobie a extremismu, které se vyskytují i v současné době.
VZDĚLÁVACÍ AKTIVITY NA ŠKOLÁCH
Jádrem projektu jsou přednášky, interaktivní programy a projektové dny na školách, jež uskutečňují odborně vyškolení lektoři, kteří vysvětlují základy náboženské a rasové nesnášenlivosti vůči Židům a na základě příběhu pamětníka zasazeného do historických souvislostí pomohou pochopit příčiny a průběh holocaustu. Používají dobové dokumenty, multimediální pomůcky, citují z publikací souvisejících s tématem a využívají osobní znalost životních příběhů pamětníků šoa.
V současné době již nemůžeme uskutečňovat programy společně s pamětníky holocaustu, výjimečně je to možné po individuální domluvě a dostatečném časovém předstihu při plánování termínů.
PŘEHLED VZDĚLÁVACÍCH AKTIVIT
Holocaust a antisemitismus
Osnova programu:
- definice holocaustu – šoa
- definice antisemitismu jako specifické formy rasismu
- příběh židovského národa od starověku do 30. let 20. století – hledání příčin šoa
- vysvětlení základů náboženské a rasové nesnášenlivosti
- historie holocaustu na základě příběhu pamětníka v historických souvislostech a s použitím autentických dobových dokumentů včetně originálních video dokumentů
- přesah do současnosti
- otázky a odpovědi; diskuse
Časová dotace: dvě až tři vyučovací hodiny dle domluvy
Cílová skupina: žáci 8. a 9. ročníků ZŠ a 1.–3. ročníků SŠ
Max. počet žáků na programu: 50
Cena: Kč 1600,00 + cestovné dle MPSV
Za hvězdou Davidovou
Projektový den zaměřený na komplexní seznámení s historií židovského národa od starověku po současnost s možností zapojení žáků do mezinárodní kreativní soutěže CEMACH.
Osnova programu:
- definice holocaustu – šoa
- definice antisemitismu jako specifické formy rasismu
- příběh židovského národa od starověku do 30. let 20. století – hledání příčin šoa
- vysvětlení základů náboženské a rasové nesnášenlivosti
- historie holocaustu na základě příběhu pamětníka v historických souvislostech a s použitím autentických dobových dokumentů včetně originálních video dokumentů
- přesah do současnosti
- Moderní stát Izrael – inspirace pro mladou českou
- geografické souvislosti, porovnání s českými reáliemi
- obyvatelstvo v Izraeli (Židé, Arabové, menšiny, imigrace, role náboženství)
- boj s pouští jako výzva číslo jedna
- inspirativní řešení problémů s nedostatkem vody
- ekologické, ekonomické a sociální souvislosti, fauna a flóra
- infrastruktura a její dynamický rozvoj
- vzdělávací systém, IDF, zdravotnictví, ukázky mezinárodní spolupráce
- ukázky kultury inovací, provázanost tradic Izraele s moderními technologiemi
- inspirativní videa shrnující zajímavosti Izraele
- obnova Masarykova lesa
- otázky a odpovědi; diskuse
Časová dotace: pět až šest vyučovacích hodin dle domluvy
Cílová skupina: žáci 9. ročníků ZŠ a 1.–3. ročníků SŠ.
Max. počet žáků na programu: 200
Cena: Kč 4000,00 + cestovné dle MPSV.
Tomíčkovi k jeho 3. narozeninám
Doplňující vzdělávací program – prezentace nehostinných podmínek života v terezínském ghettu nenásilnou formou.
Osnova programu:
- evokační aktivity – zájmy přítomných dětí o příběhy, pohádky, vyprávění
- představení nového kamaráda Tomíčka
- skupinová práce žáků, ve které obdrží shodné obrázkové sady s příběhem tříletého Tomíčka a bude jejich úkolem vymyslet a prezentovat fiktivní příběh sestavený na základě těchto obrázků
- prezentace skupinové práce a následné seznámení s pravdivým příběhem tříletého Tomíčka (Tommy Fritta deportovaný do ghetta Terezín ve věku tří měsíců spolu se svými rodiči pro jejich židovský původ)
- přečtení osobního dopisu již dospělého Tommyho Fritty
- prostor pro diskusi a reflexi
Časová dotace: dvě až tři vyučovací hodiny dle domluvy
Cílová skupina: žáci 4.–7. ročníků ZŠ
Max. počet žáků na programu: 30
Cena: Kč 1600,00 + cestovné dle MPSV
MATERIÁLY PRO PEDAGOGY
S pomocí Mezinárodní školy pro výuku o holocaustu při Jad Va-šem v Jeruzalémě jsme připravili tři vybrané kompletní vzdělávací jednotky zaměřené na výuku o holocaustu na českých základních a středních školách.
Sada těchto materiálů je doplněna metodickými pokyny Proč učit o holocaustu, Co učit o holocaustu a Jak učit o holocaustu, které vypracovala mezivládní organizace ITF a které poprvé vycházejí takto souborně v českém překladu.
Vzdělávací materiály jsou poskytovány těm zájemcům z řad pedagogů, kteří se problematikou výuky o holocaustu chtějí zabývat intenzivněji a dlouhodobě v rámci svých oborů. Inspiraci zde naleznou učitelé dějepisu, literatury, výtvarné výchovy, občanské nauky a základů společenských věd.
Tyto materiály jsou k dispozici pro pedagogy zdarma v tištěné podobě v praktických plastových kufříčcích. Pouze za cenu poštovného. Pro objednávku prosím kontaktujte pražskou kancelář ICEJ via e-mail: info@icej.cz
OBJEDNÁVKA PROGRAMU
Pro objednávku vzdělávacího programu na vaší škole kontaktujte národního koordinátora projektu.
Radek Hejret
národní koordinátor projektu Světlo paměti
e-mail.: radek.hejret@seznam.cz