Humpolec, malé, poklidné městečko na Vysočině. Studenti zdejší střední školy informatiky a cestovního ruchu se však přece jen něčím odlišují: již dvakrát se účastnili Pochodu živých v Osvětimi, dále pracovali na projektu Po stopách humpoleckých Židů a v současné době navazují účastí v projektu Cemach na problematiku moderního Izraele. Právě s tímto projektem bychom vás dnes chtěli seznámit.
2. prosince 2013 zde v jeho rámci přednášel Radek Hejret, jeden ze dvou lektorů ICEJ oprávněných k této činnosti na školách. V předchozím roce měl na toto téma 19 přednášek, vloni 16. Kromě této činnosti působí ještě jako lektor s tématem antisemitismu a holocaustu a jezdí po školách s přeživšími. Na přednášku byli vybráni studenti napříč ročníky, kteří se již zúčastnili nebo zúčastní Pochodu živých v Osvětimi. Bylo jich přibližně čtyřicet.
Radek Hejret nejprve stručně informoval o tom, jek se žáci mohou zapojit do projektu Cemach. Samotnou prezentaci pak začal geografickými údaji o Izraeli, jeho poloze, porovnáním určitých hodnot s českými reáliemi, kdy zdůraznil, že samotná velikost státu není rozhodující. Izrael, který má velikost Moravy a ještě k tomu 55 % jeho území tvoří poušť, je důkazem toho, že i přes tyto handicapy může v mnoha oborech vynikat.
Při popisu širšího geografického okolí Radek Hejret zdůraznil, že Izrael představuje jedinou zemi s demokratickým zřízením v tomto regionu. Jako příklad mediálních nepřesností ukázal, že na mapách Google z roku 2010, kde byla bíle označena hlavní města a žlutě názvy států, byl jako hlavní město Západního břehu a Pásma Gazy uveden Jeruzalém. V následujícím roce již Google chybu odstranil. V této souvislosti zmínil, že západní média často neinformují o Izraeli objektivně.
Demografické údaje přirozeně vedou k pojednání otázky palestinských uprchlíků a problematiky případného vzniku palestinského státu. Současná politická situace však rozhodně není hlavním důrazem přednášky. Izrael skýtá dost dalších témat jako podnebí a přírodní podmínky (jako zajímavost například srovnal úhrn srážek u nás a v Izraeli), možnosti turistiky nebo množství památek. Jedním z nejdůležitějších témat, hned po otázce bezpečnosti, je u Izraelců voda. V recyklaci odpadních vod je Izrael světovou jedničkou, recykluje 70 % odpadních vod minimálně na vodu užitkovou. Mimo to má i technologii membránových odsolovacích stanic, které již dokáží zásobovat pitnou vodou statisícová města. Zmínil i sofistikované zavlažování pomocí kapkového závlahového systému, který se používá i u nás. Další kapitolou jsou lesy: v Izraeli jako v jediné zemi na světě poušť ustupuje lesu. Při této příležitosti také promítl krátký film o zalesňování v Izraeli od společnosti KKL a zmínil, že v rámci lesu Jatir na jihu země existuje také český les.
V souvislosti se vznikem a budováním státu Izrael měli mladí lidé možnost zamyslet se nad tím, jak budou řešit problémy, s kterými se budou v životě potkávat. Buď je mohou obejít, aby se s nimi dříve či později znovu setkali, nebo je přijmou jako výzvu k překonání, což je bude stát práci, přemýšlení, pot a někdy i krev. To názorně ukázal na příkladu Izraelců, kteří od Arabů kupovali mrtvou, neúrodnou půdu, aby ji mohli následně obdělávat a neúrodné pozemky kultivovat.
Žáci se dozvěděli také něco o flóře a fauně, o izraelských státních znacích, ale i moderní infrastruktuře, například o nové tramvaji v Jeruzalémě nebo o dodávkách kolejí z Třineckých železáren. Lektor též uvedl na správnou míru pojem sionismus, který má v určitých médiích špatné konotace. Krátce se zmínil i o vzniku státu Izrael, vyhlášení deklarace nezávislosti a následném útoku arabských armád. Na závěr se dostal i k problematice vojenské techniky, aby uvedl zajímavou skutečnost: izraelský tank Merkava má jako jediný na světě motor vpředu, protože ochrana lidských životů je v Izraeli důležitější než ochrana techniky. Na přednášku vyčerpal daný čas, jednu vyučovací hodinu, na dotazy tedy bohužel nezbyl čas. Studenti přednášku sledovali velmi pozorně a bylo vidět, že je Izrael jako jedinečná země opravdu zaujal.
Co je CEMACH
Soutěž CEMACH je kreativní soutěž určená především studentům českých, slovenských, maďarských a polských středních škol s maturitou v poznávání moderního Izraele.
Jedinečná soutěž pro studenty středních škol zaměřená na poznávání moderního státu Izrael zahájila ve školním roce 2013/2014 již třetí ročník. Zatímco většina komunikace týkající se Izraele se vztahuje k blízkovýchodnímu konfliktu či tragické historii židovského národa, CEMACH prezentuje tento stát jako destinaci atraktivní pro turistiku, vědu či byznys. Agentura PP Partners zajišťuje kromě soutěže i cyklus prezentací a debat o Izraeli na středních školách po celé ČR, což umožňuje studentům nahlédnout pod mediální závoj.
Projekt byl nejprve zaměřen na gymnázia, poté se rozšířil i na umělecké školy a od letošního roku se jej může zúčastnit jakákoliv střední škola. V rámci tohoto projektu koná přednášky na školách také sám velvyslanec Izraele v ČR, pan Gary Koren.
Hlavním cílem soutěže je seznámit studenty se současným Izraelem jako zemí zajímavou pro cestování, obchod, vzdělávání i kulturní obohacení. Vedle toho by měli soutěžící získat dovednosti užitečné pro další studium i pro život (například: samostatnost, komunikační dovednosti, vyhledávání informací).
Soutěžící zpracují v průběhu školního roku 2013/2014 kreativní projekty v těchto disciplínách: literatura, výtvarný obor, práce s internetem.
Pro soutěžící je připraven seznam preferovaných forem a vhodných témat ke zpracování jednotlivých soutěžních projektů včetně odkazů k základním informacím o dané problematice.
Součástí přípravy každého projektu bude jeho konzultace s příslušným garantem soutěže, součástí projektu pro internetovou disciplínu bude navíc jeho propagace cestou webových stránek projektu.
Na jaře 2014 soutěžící zpracují své projekty, v období duben-květen 2014 je porota vyhodnotí a v období květen - červen 2014 budou slavnostně vyhlášeni vítězové v každé disciplíně. V létě vítězové pojedou na poznávací zájezd do Izraele, který je hlavní cenou soutěže.
Soutěže se mohou zúčastnit studenti všech typů středních škol a vyšších odborných škol.
Další informace: www.cemach.cz, info@cemach.cz
Zpracovala Marcela Folbrechtová